Många är det som har älskat eller fortfarande har Volvo 960 som favorit. Förälskelsen är av många anledningar men en av dom är nog på grund av att Volvo 960 reservdelar är lätta att få tag på och väldigt billiga jämförelsevis med andra vanliga bilmärken. Detta resulterar i att många har haft råd att köra och äga en Volvo 960. Den modifierade 700-serien fick efter en period byta modellnamn till 900-serien för att klargöra för marknaden att detta var mer än en ”uppdaterad” modell. Med en 4-cylindrig motor fick den namnet 940 och med en sprillans ny X-100 6-cylindrig motor fick den namnet 960. Den introducerades under 1994 och påstods ha fler än 1400 nya komponenter (?!).
Nya Volvo 960
Den nya modellen Volvo 960 hade bland annat ny typ av framskärm, ny front och ny stötfångare bak. En helt ny typ av grill och kromade lister runt fönstren. Modifierade upphängningar både bak och fram, helt ny typ av däck med ändrade ET-mått. Upphottade dörrpaneler, säten, lyktor och mycket annat. Nytt var också växellådan, M90, samt den nya 2,5 liters B6254 motorn med 170 hästkrafter. Det fanns också en motor B6244FS som levererade 190 hästkrafter men denna modell fanns bara på vissa marknader. Modellen 940 fick aldrig dessa modifieringar utan fick nöja sig med några mindre åtgärder. Volvo hade idén att fortsätta låta 940 vara som den hade byggts från början under dess livslängd. Strategin hade fungerat bra med tidigare modellen 240 och därför hoppades Volvo att även 940 skulle leva kvar över tid som den var.
Volvo 940/960 specialmodeller
Precis som 700-serien så fanns också 970/960 tillgängliga som specialmodeller för andra än privatpersoner. Volvo gjorde inte dessa modeller på egen hand utan överlät detta till karosseritillverkare som Avon, Nilsson (som byggde limosiner åt kungliga släkten), Woodal-Nicholson och Huiskamp. 940 samt 960 modellerna byggdes om till bland annat begravningsbilar, ambulanser och limousiner.