Det är alltid lika spännande när det är dags att besiktiga bilen. Alltid är det något litet som inte lever upp till kraven. I år var det bromsvajern på handbromsen som låste sig och gav dålig effekt. Det var väl inget större problem i sig, men det fick mig att tänka lite på bromsar och hur sällan jag lägger tid och pengar på dem annat än när jag måste.
Man vill verkligen att bromsarna på släpkärran skall funka
Jag har en gammal släpkärra som används mest när något skall till återvinnings centralen eller när någon behöver hjälp att flytta. Hittills så har den klarat besiktningar med bravur, men nu tänkte jag vara ute i god tid och göra en koll innan något är helt sönder. Sagt och gjort, jag tog med mig släpet till min verkstadsgubbe som fixade handbromsen, och han gav släpet en översyn och service. Han förklarade att påskjutsbromsen på släpet fungerar som så att när släpet vill gå fortare än min bil, så gör själva trycket som genereras framåt att en bromsvajer ser till att bromsa ner ekipaget. På ett ungefär. Om den vajern mår dåligt, vilket slitage och yttre påverkan kan få den att göra, kan bromsverkan påverkas negativt. Och det kan vara riktigt farligt.
Säkerhet måste få kosta
Mina bromsvajrar såg bra ut, men han tipsade mig om en bra bromsvajer som han tyckte jag skulle köpa om jag vill lindra eventuell oro. En premium bromsvajer som är inklädd i nylon och som klarar stenskott och andra påfrestningar lite bättre kommer nog att monteras under sommaren. Ett par hundralappar för att veta att man har en vajer som klarar lite mer, det tycker jag att det kan vara värt.